Kelionės

Vietnamas-Mui Ne

119
2010.04.07
Kaip teigia gyvenimo būdo vadybininkai, sunkmečiu reikia investuoti į save. Tą ir sumanėme padaryti, nusprendę vieną žiemos mėnesių praleisti Vietname.

Kaip teigia gyvenimo būdo vadybininkai, sunkmečiu reikia investuoti į save. Tą ir sumanėme padaryti, nusprendę vieną žiemos mėnesių praleisti Vietname. Nedrąsiai apie buriavimą Vietname pakalbėdavome jau nuo praėjusius vasaros, tačiau atėjus laikui pirkti bilietus iš grupelės norinčiųjų vykti belikome dviese – aš ir Dainius Siaurusevičius.
Bilietai pirkti prieš porą mėnesių iki išvykimo – skrydis su Malaizijos avialinijomis iš Londono į Saigoną (Ho Chi Minh City) su tarpiniu nusileidimu Kuala Lumpure. Skrydžio maršrutas galbūt nėra patogiausias, tačiau tai buvo tiesiog pigiausias e.bilietų sistemos pasiūlytas skrydis. Įprastas (ne išpardavimo) bilietas Londonas-Saigonas vienam žmogui atsiėjo 1896lt. Viza gaunama oro uoste. Prieš išvykstant internetu reikėtų užpildyti e.formą ir susimokėti tarpininkams už iškvietimą. Info apie vizas ir jų formalumus pvz. http://visa-vietnam.org/vietnam-visa-online.html. Internete galima aptikti gausybę besiskelbiančių tarpininkų. Išbandėme aukščiau paminėtą – viskas veikia be kliūčių.
Pasižmonėję ir pernakvoję Saigone, perkamės turistinio autobuso bilietą į mūsų kelionės tikslą – turbūt pagrindinį buriavimo spotą Vietname – Mui Ne. Turizmo agentūrų, siūlančių įvairus bilietus, organizuotus turus ir pan.,  pagrindiniame turistiniame Saigono rajone Pham Ngu Lao apstu. Todėl planuoti tolimesnį kelionės maršrutą labai paprasta, tereikia tik žinoti, ko pats nori. Bilieto Saigon-Mui Ne kaina ~5USD, atstumas ~225km, kelionės trukmė ~4-5val., autobusas turistinis, todėl švaru, tvarkinga, kondicionuojama.

Mui Ne – apie 10km ilgio įlankoje išsidėstęs miestukas. Anksčiau buvęs tik žvejų kaimelis negalėjo būti nepastebėtas turistų ir vandens sporto mėgėjų. Vakarinėje įlankos dalyje išsidėstę didžioji dalis viešbučių, parduotuvėlių, barų, kaitavimo stotys, golfo laukai. Judant link rytinės įlankos dalies, turistinio blizgesio mažėja, o patį iškyšulį užima gana autentiškas žvejų miestukas su savo uosteliu, šurmuliu, kvapais… Beje, Mui Ne ir aplink ją vyksta gana intensyvios poilsiaviečių, viešbučių statybos, todėl nėra garantijos ar po keletos metų viską rasime taip kaip palikę.
a_dcs_1
Inventoriaus nesivežėme, todėl atvykus teko ieškotis buriavimo stoties. Prieš išvykstant internete pavyko aptikti dvi burlentes nuomojančias stotis: internacionalinę ‘Jibes’ ir rusų ‘Kitepirate’. Pirmoji – gana nemaža stotis nuomojanti ‘viską’ vandens sportui, su savo baru, inventoriaus parduotuvėle, viešbutėliu. Antrosios pernelyg neieškojome, todėl ir neradome.

Arčiau kyšulio aptikome trečią stotį nuomojančią tik burlentes – ‘surf4you’  ( http://www.surf4you.ru/station/ ).  Tai rusų buriuotojų iš Vladisvostoko stotis, atsidariusi 2009 lapkritį. Jauki, nedidukė stotis su savo baru ir aštuonių kambarių viešbutėliu. Penkiasdešimties lietuvių  desanto tokia tikrai neatlaikytų. Bent jau pirmajį savo gyvavimo sezoną. Inventorius -JP&NP – supirkti nauji ir naudoti keletą nuomos mėnesių. Manasis lietuviškas gikas labiau apsitrynęs nei hibridiniai nuomos gikai. Nuomojamas visas JP lentų spektras – nuo twinfino iki slalominių lentų. Kainas ir kitą informaciją galima pasitikrinti stoties www nuorodoje. Kaip biudžetiniai buriuotojai, dviese nuomavomės vieną komplektą mokėdami už kiekvieną dieną (55USD). Laiko ant vandens tikrai užtenka. Be to, dienos metu galima išbandyti kitas lentas t.y. panorėjus jas keisti. Beach boys paslaugūs be jokių papildomų piniginių stimulų. Tereikia pirštu bakstelti į norimą lentą ir burę. Pirmają dieną vaikinai neprašomi net inventorių nunešė į vandenį. Aišku, jie už mėnesio darbą gauna ~100USD – tai dvigubai daugiau nei vietinis vidutinis atlyginimas… Veiksmas ant vandens gana įdėmiai stebimas, nors per visą laiką gelbėjimo operacijos matyti ir neteko. Į komplekto kainą taip pat įeina trapecija ir, jei reikia, liemenė – taupant vietą kuprinėje galima jų ir nesivežti.

a_dsc_2
Vėjo ten daug. Sezonas atsidaro spalio pabaigoje musoniniams vėjams keičiant kryptį ir baigiasi balandžio mėnesį. Sausio viduryje atvykusi ir stotyje apsistojusi grupelė rusų iš Vladisvotoko per mėnesį buvimo neburiavo tik keletą dienų. Statistika neprasta. Mui Ne prabuvome ~18d., iš kurių normaliai nepūtė keletą dienų. Mums išvažiuojant, išvažiavo ir vėjas – paskutinę vasario ir pirmąją kovo savaitę jo nebuvo. Matomai nutinka ir taip.Vėjas paprastai įsijungia apie 9-10val., stiprėja iki 12val. ir pučia visą dieną. Pasilpsta apie 17val., tačiau jo pilnai užtenka norintiems plaukti iki saulėlydžio. Didžioji dalis nuomos burių svyruoja apie 5m2 – jos einamiausios. Kas mėgsta konkretumą ir skaičius vėjo istoriją gali pasitikrinti windguru.com. Beje, surf4you stoties vaikinai vėjo prognozę tikrina ne Mui Ne beach, o Phan Thiet’o (tai šalia Mui Ne esantis miestas). Sako, Phan Thiet’o prognozė dažniausiai rodo daugiau ir labiau atitinka teisybę. Vėjas rytų ar šiaurės rytų, todėl ties ‘surf4you’ kryptis lengvas side of shore, vakarinėje įlankos dalyje – side. Kadangi esu priekabus, vėjo stabilumui turiu priekaištų – jis nėra gūsiuotas, tačiau neretai jis eina plačiomis juostomis. Aišku, tame yra ir privalumų – plaukiant sukąstais dantimis pasilpusio vėjo zona tampa gera vieta manevrui.
a_dsc_3
Rytinėje įlankos dalyje įsikūrusi ‘surf4you’ bene vienintelė. Visos kaitų stotys, mokyklos ir kitas bruzdesys – įlankos dalyje ties ‘Jibes’. Arčiau kyšulio esanti įlankos kaitams matomai netinka dėl siauresnio paplūdimio ruožo ir palinkusių kokoso palmių. Todėl ties ‘surf4you’ ant vandens sukinėjasi maksimaliai 15-20 burių (žr.foto). Incidento tikimybė mikroskopinė.
Vanduo – flatas su dienos metu įsilinguojančiu jūriniu čopu. Todėl kartais į rytinę įlankos dalį užsuka burlentininkai iš blizgiosios vakarinės Mui Ne dalies, kurie neapsikenčia tenykščio čopo ir kranto mūšos. Pastaroji vakarinėje įlankos dalyje man pasirodė visai nedraugiška. Nors į tokius bambeklius Dainius tik numojo ranka: et, Baltijoj neplaukia…
Beje, ‘Jibes’ stotyje sausio 29-30d. vyko ‘Mui Ne Fun Cup’ varžybos. Varžėsi mėgėjai ir profai. Apie varžybas galima pasiskaityti kovo mėnesio ‘Windsurfer International Magazine’ (nuoroda – www.vejasgalvoje.lt naujienų skiltyje). Įdėtose foto galima patyrinėti vakarinės įlankos dalies plaukimo sąlygas.
a_dsc_4
Wave spotas – rytinėje Mui Ne kyšulio dalyje. Platus negyvenamas smėlio papludimys su vienintele kaitavimo stotimi. Neburiavome, nors rusai iš stoties ten retkarčiais džipu ir vykdavo.  Pasak jų, pučia kiek silpniau nei įlankoje. Bangos išnaudojamos ir negausių banglentininkų – dažniausiai ryte, kol bangų nesuvelia vėjas.
a_dsc_5
Oro temperatūra ~26-28 laipsnius, kuri paros metu mažai svyruoja. Vandenyje galima mirkti kiek tik panorėjus – nešalta. Hidrokostiumas pragulėjo kuprinėje. Apie kaitrią saulę buvome įspėti, todėl, naudodami kremą SPF 50+, lykras, ilgus šortus, nudegimų išvengėme. Praverstų ilgos medžiaginės buriuotojo kelnės, trumpai tariant, treningai. Ant jų galinės kišenės išsiuvinėtas quicksilver ar billabong ženklas prideda keletą sėkmės procentų darant posūkį.
Vanduo nėra skaidrus – primena Baltiją. Geliančių, kandančių vandens gyvių nesutikome, jūros ežių nematėme. Dugnas smėlėtas, su pavienėm kriauklikėm.
Nors pats sezono įkarštis, Mui Ne pasirodė pustuštė. Užsisakinėti iš anksto gyvenimo vietos neverta. Mums atvykus, pačioje ‘surf4you’ esantys visi aštuoni kambariai buvo užimti. Apsistojome už ~60metrų nuo stoties esančiame ‘guest house’ tipo viešbutėlyje. Dvivietis kambarys su TV, šaldytuvu ir kondicionieriumi (atrodo neveikiančiu) ir vaizdu į jūrą atsiėjo 12USD (vienam žmogui 6USD). Apie 40 kambarių dydžio viešbutėlyje kurį laiką buvome vieninteliai gyventojai. Po savaitės su savo inventoriumi atsikraustęs buriuotojas švedas už analogišką kambarį dviem asmenims sulygo 10USD/parai kainą. Tai jau visiškai ekonominis variantas – čiumpa terasoje padėtą inventorių ir į už keliolikos metrų esantį vandenį…
a_dsc_6
Kambarių kainos labai svyruoja nuo nuomos trukmės ir, savaime suprantama, derėjimosi įgūdžių. Mėnesį pačioje stotyje gyvenantys rusai už dvivietį kambarį mokėjo 8USD/parai. Jei galite išsiversti be paties jūros kranto, sutaupysite dar dolerį kitą. Beje, nedaug, bet yra uodų, kurie kanda.
Norint pasijusti tikru čiabuviu, jums prireiks motorolerio. Juk norėsite vakarais nuvažiuoti į blizgiosios Mui Ne dalies barus? Už pusiau automatino motorolerio paros nuomą klojome 6USD, pilnas automatas atsieis nuo 8USD. Benzino litro kaina ~2lt. Klausimas apie vairavimo teises skamba kaip nesusipratimas. Jų nereikia. Mui Ne eismas nėra intensyvus, todėl drąsiai galima bandyti važiuoti. Šioks toks iššūkis laukia, jei pirmą kartą savarankiškai vyksite pvz. į Phan Thiet’o (~200 000 gyventojų, ~7-10km nuo Mui Ne) turgų ar vienintelį kelionės metu aptiktą supermarketą. Sankryžos nėra reguliuojamos, jas reikia pravažiuoti nestoviniuojant ir nesiblaškant. Pradžioje nejauku, tačiau įgijęs kelių dienų vairavimą stažą, Dainius sankryžas imdavo tiesiog meistriškai. Jei toliau iš Mui Ne nesiruošiate, galbūt pakaks ir dviračio – ~0,5-1lt/para už vintage stiliaus dviratį.

Maistas neįmantrus, tačiau skanus. Valgėme tik viešojo maitinimo įstaigose. Brangiausia – jūros gėrybės. Vištienos, jautienos ar kiaulienos patiekalai pigesni. Kavinukėje šviežiai spaustų vaisių sulčių stiklas ar egzotinių vaisių lėkštė ~1-1,2lt, kavos puodelis ~0,6lt (išauginta Vietname ir tikrai neprasta), ‘Saigono’ alaus butelaitis ~1-1,2lt, centriniame Vietname augintų Cabernet vyno butelis ~7,5lt. Per visą kelionę nutiko tik vienas vidurių pralaisvėjimo epizodas, kuris greitai buvo suvaldytas vaistais.

a_dsc_7
Meniu iš vienos buriuotojų pamėgtos kavinukės. 1USD ~ 19 000 Vietnamo dongų.

Ypatingų kalbos žinių bendravimui nereikia. Komunikavimui su vietiniais pilnai pakanka pradinės mokyklos anglų kalbos žinių. Privalumas – mokėti dailiai popieriaus lapelyje pavaizduoti, tai ko norima. Derybos ženkliai paspartėja. Kai kurie suvenyrų prekeiviai pramokę rusiškai – mat nemažai rusų buriuotojų ir pliažinių turistų (tame tarpe atostogaujančių rusaičių…). Daug kur galima aptikti menu rusų kalba.

Nemažos sumaišties įneša Naujieji Metai pagal rytų kalendorių. Savaitei į Mui Ne privažiuoja atostogaujančių vietnamiečių. Panašu, kad tai vienintelė savaitė per visą sezoną, kada užsipildo pigesnieji viešbučiai. Nakvynės, turistinių autobusų kainos oficialiai pakeliamos keletą kartų, todėl patartina vengti kažkur toliau vykti. Geriausia – pragyventi iš anksto tvirtai suderėjus nuomos kainą ir buriuoti. Pasibaigus Naujiesiems Metams Mui Ne ištuštėja ir vėl viskas grįžta į senas vėžias.

Į Vietnamą galima drąsiai išsiruošti ir su neburiuojančia draugija. Mui Ne ir Saigoną skiria 4-5val. kelionės autobusu atstumas. Iš jo susidėlioti savarankiškai tolimesnį krašto pažinimo maršrutą lengva. Po dešimties dienų praleistų Mui Ne ir prakiurus delnams, palikome viešbutėlyje didžiąją dalį daiktų ir išsiruošėme pasižmonėti. Per veik dvi savaites apvažiavome centrinį ir pietų Vietnamą, Mekongo deltą, apsilankėme Kambodžos sostinėje Phnom Penh ir Angkor Wat’e. Grižę į Mui Ne, toliau leidome laiką buriuodami.

 

Reziumuojant : galbūt vėjo galima atrasti ir arčiau Lietuvos nei trenkiantis 8 000km. Tačiau jei norite pabėgti nuo lietuviškos žiemos, norite Rytų kultūrinio, istorinio, kulinarinio turizmo ir, žinoma, šilto vėjo – Vietnamas kaip tik jums.
Beje, žmonės kalba, kad ateinantį sezoną Mui Ne turi ambicijų surengti PWA etapą. Nesnauskit !

 

Sigitas Tiškevičius

Kalba netaisyta – (aut.pastaba)

 

a_dsc_8
Tarp vandens ir dykviečių bei kopų įsispraudusi žalia juosta -Mui Ne

a_dsc_9
Mui Ne paplūdimys ties ‘Jibes’

a_dsc_11
Mui Ne rytas. Žvejai tinklų dienai nepalieka.

a_dsc_12
‘surf4you’ rytinio atoslūgio metu

a_dsc_15
‘surf4you’

a_dsc_22
kambarys už 12USD

a_dsc_024
Rytas wave spote

a_dsc_25
Žvejų miestukas

a_dsc_28
‘Jibes’

a_dsc_32
‘Mui Ne Fun Cup’

a_dsc_36
Mui Ne

a_dsc_38
a_dsc_39
Mui Ne apylinkes